Formula Ford -luokka panostaa täysillä tulevaan kauteen

Viime kaudella historiansa suurimmat muutokset kokenut Formula Ford tähtää tulevaan kauteen kovin panostuksin. Tavoitteena on kerätä 50 000 euron vuosittainen stipendi, jota ovat oikeutettuja hakemaan SM-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet kuljettajat.

Tulevana kautena Formula Ford tekee historiallisen kädenojennuksen Suomalaiseen rata-autoiluun. Toimintaa pyörittävä yhdistys on lähtenyt keräämään merkittävää stipendiä luokassa menestyvälle kuljettajalle helpottaakseen kuljettajan etenemistä urallaan kansalliselta tasolta kohti kansainvälistä menestystä. Stipendi käytetään seuraavalle kaudelle johonkin kansainväliseen autourheiluluokkaan. Stipendistä on tarkoitus tehdä toistaiseksi vuosittain jatkuva perinne; ensimmäiset sopimukset kummiyritysten kanssa ovatkin kolmivuotisia.

Perinteistä luokkaa on ajettu Suomessa yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1980 saakka, eli tuleva kausi on jo 39:s. Viime kaudelle luokkaa uudistettiin merkittävästi sallimalla autoihin aerodynaamista pitoa lisäävät etu- ja takasiivet. Nämä toivatkin oleellisesti vauhtia lisää, ja kierrosennätykset laitettiinkin heti uusiksi kaikilla radoilla, missä kisoja ajettiin.

Kokonaisuutena luokka pitää edelleen kiinni alkuperäisestä ajatuksestaan toimia edullisena siirtymäluokkana nuorelle kuljettajalle kohti kansainvälisiä formulaluokkia tai kokeneemmalle kuljettajalle kokemusten hankkimiseksi Formula-autoista.

Turvallista ja taloudellista kilvanajoa

Luokan edullisuus perustuu perinteisiin koeteltuihin ratkaisuihin tekniikan ja rungon osalta, jolloin mitään kalliita usein toistuvia huoltoja ei tarvitse tehdä. Moottorilla ajaa helposti neljästä viiteen kautta tai noin 15.000 kilometriä ilman huoltotarvetta. Huollon voi tehdä joko itse, tai huollattaa osaavalla henkilöllä Suomessa. Täydellinen moottorin peruskorjaus teetettynä ulkoisella toimijalla maksaa osineen ja töineen noin 1500-2000 euroa.

Vaihdelaatikko on vuosikymmenien kokemuksen pohjalta osoittautunut lähes ikuiseksi. Yksittäisiä välityksiä tietysti rikkoutuu ajoittain, mutta näiden uusiminen maksaa muutamia satoja euroja kaudessa.

Rungon osat ovat valmistajakohtaisia. Rungot on suunniteltu siten, että kolareissa yleensä rikkoutuu muutamia pyöränripustuksia, kustannusten ollessa tällöin ennemmin satoja kuin tuhansia euroja per kolari.

Pahimmissa kolareissa, joissa kaikki pyöränripustukset ovat tuhoutuneet, varaosakustannukset ovat olleet noin 4000 – 5000euroa. Näitä on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana muutamia kappaleita.

Yksinkertaisuudestaan huolimatta auton turvarakenteet ovat osoittautuneet hyvin toimivaksi; kilpailijan loukkaantumisia kilpailutilanteessa ei ole viimeiseen vuosikymmeneen tapahtunut ainuttakaan Suomessa.

Autossa kaikki osa-alueet, kuten siivet, jousitus, iskunvaimennus, ohjauskulmat ja vaihdevälitykset, ovat vapaasti säädettävissä. Tämä opettaa kuljettajille auton säätöön liittyvät perustaidot, joita kuljettaja tulee tarvitsemaan urallaan siirtyessään ”isompiin” formulaluokkiin.

Tuleva kausi 2018

3-4 osakilpailua / 11-12 finaalilähtöä

Osakilpailut:

Ahvenisto 16. – 17.06.
Vauhtiajot Seinäjoki 21. – 22.07. *
Ahvenisto 01. – 02.09.
Alastaro 22. – 23.09.
*(Ehdollinen, odottaa vahvistusta radan muutoksista)

Lisäksi testikilpailuna toukokuun alussa ajettava kansallinen kisa Kurikan (Jurvan) Botniaringillä, joka lasketaan luokan omiin Ford Malja-pisteisiin, mutta ei SM-pisteisiin.

Esimerkki kauden kustannuksista:

Auto hankittuna itselle tai vuokrattuna
Käytetyn täysin huolletun auton vuokra n. 4.500 – 6.000 €
Käytetyn kilpailukykyisen auton ostohinta n. 8.000 – 15.000 €
Omalla autolla ja omilla mekaanikoilla kausikustannus voidaan laskea suunnilleen seuraavasti:

Auton vakuutus 200
Auton talvihuolto itse tehtynä 1000 (vuokra-autossa sisältyy hintaan)
Vara-osat ilman kolareita 500
Renkaat (2srj/SM-kisa) + saderankaat 6300 Renkailla ajaa kilpailukykyisesti n. 3000 km
Jarrupalat 500
Bensat 800 (3000 km)
Öljyt ja tarvikkeet 300

Kausikustannus n. 9600 €

Lisäksi täytyy laskea auton kuljetus kisoihin / harjoituksiin, sarja- ja kisailmoittautumiset, ratamaksut kisapäivien ulkopuolisille harjoituksille. Näihin on syytä varata n. 2500 – 3000 €, harjoitusmääristä riippuen.

Luokassa toimivia talleja 5-6 kappaletta, joilta pystyy ostamaan täydelliset tallipalvelut. Tällöin edellisin kustannuksiin lisättävä auton vuokra, mekaanikkojen / kilpailuinsinöörin palkkakustannukset, matkakorvaukset, asuminen, ruokailut, huolto- ja kuljetuskaluston kustannukset jne. Tallipaikkakustannukset sisällöstä riippuen 4500 – 8000 € / kisa (ALV 0 %).

Teksti: Fornula Ford / Heikki Hirsimäki

Kuvat: AKK / Taneli Niinimäki

05.02.2018

Moottoriurheilu.tv

Viralliset kisatuotteet