Formula Fordeilla huippu-uutisia!

FORMULA FORDIT UUDISTUNEINA TULEVAAN KAUTEEN

Formula Fordeille tuleva kausi on 38.s Suomessa. Tulevalla kaudella Fordit kokevat yhden merkittävimmistä muutoksista kautta aikojen; autoihin sallitaan etu- ja takasiivet. Autojen aerodynamiikka muuttuu merkittävästi jolloin erityisesti kaarrenopeudet kasvavat. Tulevalla kaudella rataennätykset tullaan todennäköisesti laittamaan uusiksi, mikäli kisat ajetaan kuivassa kelissä.

Suomessa Rock Racing testasi syksyllä siivillä varustettua Formula Fordia Botniaringin radalla Jurvassa. Kuljettajana toimi Juho Valtanen. Juho ajoi samalla autolla sekä siivillä, että ilman siipiä. Siivellisenä kierrosajat olivat n. 2 sekuntia nopeampia verrattuna siivettömään. Formula Ford Finland ry:n hallitus päätyi F4 mitoilla oleviin siipiin, jotka tullaan valmistamaan hiilikuidusta Somerolaisen OKRT:n toimesta. Suomen Mestaruudet tullaan ratkomaan viiden viikonlopun sarjana, joissa tämänhetkisen tiedon mukaan ajetaan 2-3 finaalia / viikonloppu. Yhteensä sarja muodostuu 13 finaalilähdöstä, joista loppupisteisiin lasketaan 11 parasta tulosta. Suomen mestaruudesta ajetaan sekä Duratec- että Zetec-moottorisilla Formula Fordeilla. Suomen mestaruuden ohella Zetec-moottoriset autot ajavat Cup-mestaruudesta. Rengastoimittaja Pirelli tulee kasvattamaan tukeaan sarjalle. Elokuussa pistekärjessä oleva kuljettaja tullaan palkitsemaan Pirellin toimesta 2 hengen matkalla GP3 kisaan, missä vieraillaan mm. GP3 varikolla tutustumassa tallien toimintaan. Samalla on mahdollisuus seurata F1-kisaa paikan päällä.

Toinen merkittävä tukijamme Oy Ford Ab tulee myös kasvattamaan tukeaan sarjalle. Tämä yhdessä muiden tukijoidemme kanssa mahdollistanee palkintopotin kasvattamisen entisestään. Viime vuosina Formula Ford Finland on jakanut sarjan kilpailijoille matkakorvauksia n. 10.000 €, tämä tulee tulevana kesänä kasvamaan kaksin- tai kolminkertaiseksi.

Kuljettajien määrässä on odotettavissa kasvua tulevalle kaudelle, määrän uskotaan nousevan 10-15 kuljettajaan.

Miten pääsee mukaan Formula Fordien SM-sarjaan ?? Iältään kuljettajan tulee olla syntynyt 2002 tai aikaisemmin; yläikärajaa ei ole. Kuljettajalla täytyy olla vähintään kansallinen lisenssi varustettuna rataleimalla. Sarjaan voi osallistua omalla autolla tai vuokraamalla auton sarjassa toimivalta tallilta. Sarjassa toimivia talleja löytyy runsaasti mm. HMH Racing, Rock Racing, Mäkelä Racing Team, Team Söderman, Jolene Racing Team, NFR Team, Jarno Metso yms. Lisäksi löytyy yksittäisiä autoja, joita voi vuokrata. Autoja on myös myynnissä; käytettyjen autojen hinnat vaihtelevat 4.000 – 20.000 Euron välillä. Myös uusia autoja myynnissä; mm. kotimaassa valmistettava MTec. Myös uudet tulokkaat ns. ”omalla tiimillä” ovat tervetulleita; kokeneemmat tiimit ovat sitoutuneet ottamaan uusia tulokkaita ”siipiensä suojaan” ja siten auttamaan lajiin perehtymisessä.

Mitä kausi Formula Fordin SM-sarjassa maksaa?

Kausikustannus vaihtelee tietysti suuresti riippuen ajatko omalla autolla / omalla tiimillä, vai hankitko tallipaikan täydellä palvelulla.

Omalla kalustolla / omilla mekaanikoilla sarjan kustannus n. 5.000 – 15.000 €. Maksimisummassa joka viikonloppu käytetty 2 sarjaa renkaita, joilla sitten pystyy myös harjoittelemaan paljon kisojen välisenä aikana.

Täyden tallipaikan hinta sisältäen huolletun auton tuotuna kisapaikalle, mekaanikon + kisainsinöörin, polttoaineet, ratamaksut, jarrupalat, renkaat, 1-2 testipäivää ennen kisaa, kilpailumaksut jne. hinta vaihtelee 15.000 – 30.000 € + Alv. Maksimihinnassa myös runsaasti testipäiviä kilpailuviikonloppujen ulkopuolella.

Miksi ajamaan Formula Fordilla?

Formula Fordien SM-sarja on ehdottomasti edullisin oikeilla formula-autoilla ajettava sarja. Kohtuullisella kustannuksella pääset hankkimaan kokemusta formula-autolla ajamisesta. Sarjassa ei ole mitään rajoituksia testimäärien suhteen; rata-aikaa Suomessa vielä kohtuullisen hyvin saatavissa eli kauden aikana pystyt ajamaan merkittävän määrän kierroksia. Jo normaalina kisaviikonloppuna torstaina / perjantaina ajetaan n. 300 – 500 kilometriä; sen jälkeen viikonlopun kisalähdöt aika-ajoineen ja Warm Up-lähtöineen n. 80 – 120 km. Vuositasolla tästä kertyy helposti yli 2000 km ajamista formulalla, tämmöisiä ajomääriä ei yleensä saavuteta missään muussa formulaluokassa kauden aikana, eikä ainakaan ilman todella suuria kustannuksia. Tälläisillä ajomäärillä päästään hyvin sisään formuloiden maailmaan, jolloin ollaan astetta valmiimpia siirtymään seuraaviin luokkiin, jotka yleensä huomattavasti kalliimpia. Kierrosajat erityisesti nyt siivillä varustetulla Formula Fordilla ovat hyvin samaa luokkaa kuin muillakin ns. pikkuformuloilla.

Formula Fordissa on käytössä kaikki mahdolliset säätömahdollisuudet; eli kuljettaja oppii säätämään autoa omien mieltymystensä mukaiseksi hakiessaan yhä parempia kierrosaikoja. Tämä on tärkeä ominaisuus siirryttäessä isompiin formuloihin; tallit mittaavat testeissä kuljettajan kykyä antaa palautetta autostaan testikierrosten jälkeen. Mitä parempi palaute sitä edullisempi tallipaikka.

LÄHDE MUKAAN RATA-AUTOILUN KIEHTOVAAN MAAILMAAN!

Lisätietoja löytyy mm. www.formulaford.fi. Ottamalla yhteyttä puheenjohtajaan tai hallituksen jäseniin saat todellista tietoa luokasta, autoista, tallipaikoista, myytävistä tai vuokrattavista autoista kustannuksista jne jne. Kysyvä ei tieltä eksy; OTA SIIS YHTEYTTÄ

06.02.2017